U bevindt zich hier:
  • Nieuws & Evenementen

Rijkswaterstaat schuldig aan fouten bij aanbesteding van Blankenburgverbinding volgens bouwers

30 oktober 2017

Op 11 oktober speelde het kort geding bij de rechtbank in Den Haag rondom de aanbesteding van tunnels door Rijkswaterstaat. De bouwbedrijven Bam, VolkerWessels, Boskalis en TBI Holdings zijn van mening dat Rijkswaterstaat fouten heeft gemaakt bij de aanbesteding van de Blankenburgverbinding, een snelwegverbinding van de A20 en A15 met twee tunnels ten westen van Rotterdam. Het project zou ten onrechte voorlopig gegund zijn aan het consortium BAAK, de combinatie Ballast Nedam en Deme. Het project heeft een waarde van ruim 1 miljard. De verbinding zal 4.2 kilometer lang worden, inclusief een tunnel van 900 meter. De verwachting is dat het project tussen 2022 en 2024 afgerond zal zijn. 

Voorkennis voor Witteveen + Bos

Volgens de bouwbedrijven had ingenieursbureau Witteveen + Bos niet ingehuurd mogen worden, omdat zij al voorwerk hebben gedaan voor Rijkswaterstaat. De bouwbedrijven vermoeden dat BAAK gebruik heeft gemaakt van de bij Witteveen+Bos bestaande kennis over de voorkeuren van Rijkswaterstaat. Hierdoor zou sprake zijn van voorkennis, belangenverstrengeling en een ongelijk speelveld en dient de inschrijving ongeldig te worden verklaard, zo vinden de bouwbedrijven. 

Betere kwaliteitspunten voor BAAK

De aangeboden prijs van het consortium rondom Bam (BBV24) zat met €536 miljoen ruim onder de prijs van BAAK, die een offerteprijs indiende van €577.5 miljoen. Doordat BAAK betere kwaliteitscriteria aantoonde, werden bij de beoordeling fictieve bedragen van de voorgestelde prijs afgetrokken en kwam BAAK echter uiteindelijk naar voren als meest voordelige inschrijving. Het BBV24 trekt een juiste toewijzing van het aantal kwaliteitspunten door Rijkswaterstaat in twijfel en verwijd Rijkswaterstaat te weinig uitleg en motivering. 

Bron: Financieel Dagblad 

 

Terug